Leerkrachten

In de klas aan de slag met armoede

In Nederland groeien gemiddeld 2 à 3 kinderen per schoolklas op in armoede. Uit gesprekken met kinderen en ouders die op of onder de armoedegrens leven, blijkt dat armoede geregeld gepaard gaat met sociale uitsluiting. Uit schaamte zwijgen kinderen vaak over hun situatie. Ook hebben ze regelmatig het gevoel er niet bij te horen. Hoog tijd om dit onderwerp uit de taboesfeer te halen en bespreekbaar te maken in de klas. Om zo elkaar te helpen. Het lespakket Aan de slag met armoede geeft hier handvatten voor.



Over het lespakket

Aan de slag met armoede is geschikt voor leerlingen in groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Het bestaat uit een werkboekje voor de leerlingen, een docentenhandleiding , een informatiebrief voor ouders, en dit digitale platform. Bekijk het bladerexemplaar. Naast informatie voor leerkrachten en ouders vind je onder het kopje ‘digitale opdrachten’ interactieve opdrachten en filmfragmenten uit een minidocumentaire over een meisje dat opgroeit in armoede. Elk fragment wordt afgesloten met een prikkelende stelling die leerlingen uitdaagt om zich in te leven in de situatie van een kind dat opgroeit in armoede en in discussie te gaan over het onderwerp armoede. In de docentenhandleiding staan extra vragen waarmee je het gesprek op gang kunt helpen.



De rol van de leerkracht

Uit schaamte en angst voor de reactie van hun omgeving zwijgen gezinnen die in armoede leven doorgaans over hun situatie. Het doel van dit lespakket is om armoede bespreekbaar te maken in de klas. Dat betekent niet dat de leerkracht op zoek gaat naar leerlingen die in armoede leven. Door de les te geven en het thema armoede door het jaar heen geregeld te benoemen als iets wat veel voorkomt in onze samenleving, kun je als leerkracht leerlingen laten merken dat ze niet alleen zijn. Ook creëer je op die manier een sfeer waarin kinderen die dat willen, zich veilig voelen om hun situatie te bespreken. In de docentenhandleiding staan manieren om een veilig klassenklimaat te creëren om het onderwerp bespreekbaar te maken. Ook lees je hier hoe je armoede kunt signaleren en hoe je kunt helpen als je vermoedt dat een leerling in armoede opgroeit.

Digitaal lesmateriaal >>

Hulporganisaties

  • Stichting De Vonk is een kennis-, expertise- en activeringscentrum voor armoedevraagstukken. Zij bieden scholen en zorgteams deskundige begeleiding om alle kinderen mee te kunnen laten doen.
    de-vonk.nu/professionals/voor-scholen-en- zorgteams
  • De stichting Sam& biedt één digitaal loket waar leerkrachten eenvoudig een aanvraag kunnen indienen voor meerdere kindvoorzieningen zoals sport, schoolactiviteiten en het vieren van de verjaardag. Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Jarige Job en Nationaal Fonds Kinderhulp. www.samenvoorallekinderen.nl/intermediair

  • Op het oudergedeelte van deze website staan organisaties die gezinnen in armoede kunnen helpen en waarnaar je ouders kunt verwijzen.
  • Handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’ Een praktische handleiding om jou te helpen in het vormgeven van je rol in het omgaan met armoede onder leerlingen. Met praktische tips over hoe een leerkracht eraan kan bijdragen dat een leerling wordt gezien, kan meedoen en toekomstkansen krijgt in een veilige en stimulerende leeromgeving. Download hier.